Een kunst-zinnige week 22-29 juli 2017

Kunst-zinnig

seniorenvakantieweek 1

Zaterdagmiddag kwamen 55 gasten uit het hele land richting de Ernst Sillem Hoeve om vakantie te vieren. De staf had aan deze week het thema ‘kunst-zinnig’ gekoppeld en elke gast kreeg bij binnenkomst een heuse ‘museum’-kaart. Na het welkom en diner was het tijd om kennis te maken. Dit gebeurde aan de hand van de vragen op de theelabeltjes.
Met dank aan de leden van de gemeente Den Dolder kwamen zondagochtend alle gasten in de kerk. Vanwege het weer kon ’s middags de wandeling in de bossen van Lage Vuursche niet doorgaan, maar tussen de buien kon wel de bomenroute in het park worden gelopen en werd er een begin gemaakt met de jeu-de-boulescompetitie.
’s Avonds kwam het Flevo Barok Consort uit Almere voor ons optreden. En na die mooie klanken kon iedereen lekker slapen.
Op maandag gingen we met de bus langs de Vecht. De bus bracht ons, met een koffiestop in Breukelen, langs de mooie plekjes. Op de terugweg begon het helaas te regenen, waardoor het uitzicht wat minder was. 'S avonds was het tijd voor een Kunst quiz. Aan de hand van 30 musea kregen we allerlei vragen. Het bleek maar weer eens dat we veel slimme gasten hebben.
Op dinsdag ging er 's morgens een groep gasten naar de markt in Baarn en 's middags een groep naar de tuinen van Paleis Soestdijk.
's Avonds was er het cabaret voor senioren. Bij elk letter van het alfabet hoorde men iets herkenbaar van vroeger of juist van nu. De H van hoedjes zorgde voor de grootste hilariteit.
Woensdag ging de bus richting Amstelveen om daar een bezoek te brengen aan de Clara Maria Hoeve. Hier kregen we te zien hoe kaas en klompen gemaakt worden. En uiteraard mocht er ook kaas geproefd worden.
Zoals de markt in Baarn op dinsdag een traditie is, zo is de financiële actie dat op woensdagavond. Piet Penseel en Bep Kwast lieten op geheel eigen wijze zien wat zij Kunst en wat zij Kitsch vonden. Er werd van alles getaxeerd: de badeendjes in het zwembad, het portret van Ernst Sillem, een echt antiek horloge en een of ander versteend vogeltje in het park. Eerlijk is eerlijk veel kijk hadden deze 2 er niet op. Gelukkige vielen de gasten wel in de prijzen en haalden we een ruim 420 euro op. Waarvoor nogmaals hartelijk dank.
Op donderdag bleven we op de Ernst Sillem Hoeve. We begonnen de ochtend rustig. Na de koffie kon er een Kunstroute door het park gelopen worden. Al lopend moesten er materialen verzameld worden om aan het eind van de route zelf een kunstwerk te maken.
Ook werd er twee keer een workshop Tai Chi gegeven. Iedereen aan het bewegen en ontspannen.
’s Middags konden de creatievelingen nog een mooi staphorsterstipwerk maken. De dag werd afgesloten met een BBQ en daarna een film.
Op de laatste volledige dag bracht de bus ons naar Otterlo. Daar werden we ontvangen met koffie en appeltaart. Na deze lekkernij stapten we in 4 huifkarren om een tocht door de omgeving te maken. Het was af en toe een gehobbel, maar we konden hoog en droog genieten van de mooie omgeving.
Op de slotavond werden we verrast door de zangkunsten van twee gasten, bleken er op de Ernst Sillem Hoeve hele vreemde suppoosten rond te lopen en beleefden we aan de hand van de foto's de hele week nog een keer.
Tussen de buien door hebben we de hele week ook nog een jeu-de-boules competitie gedaan. Er werd fanatiek meegedaan en net zo fanatiek aangemoedigd.
Het was een fijne week, waarin we van alles met elkaar beleefd hebben.

Als staf kijken we moe maar zeer voldaan terug op deze week en hopen u wellicht tijdens een ander arrangement weer te mogen begroeten.